Christophe Charles:「(un)related・(無)関係」
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1986年以来、音響・音楽的な(非)作曲(=楽典の解体)及び(非)構成(=散逸)の様々な方法を追及し実験を続けてきた。その内の二つの方法・原理は名称を受けた:「next point」と「undirected」。「next point」とはヘニング・クリスチャンセンによる名称で、「新しい音を導入することによって、新しい可能性を拓くという形態の原理である。」「next point」は曲に於いては、ある要素がそれ以前に現われた要素を参照したり、それ以降に現われる要素を予知したりする。あるフレーズの要素は次第に増幅し、延長することによって、新しいフレーズ(=「next point」)は登場する。新しい要素は以前の要素と対照したり、補足したりする。すると以前の要素は次第に消えてゆき、曲は絶えずリサイクルしているのである。
通常、曲全体に於ける展開及びダイナミックがあるように思われるが、シナリオ及びストーリーによって展開しているわけではない。音及びシーケンス/パートの順序を置き換えることは可能である。そのために例えばシャッフル(ランダム)機能の付いているCDプレーヤーや、音(のシーケンス)の「あらゆる」コンビネーション(組み合わせ)を創るコンピュータを使用する。結果として音楽の展開を抑制できない状況となる。「next point」音楽はその時点で「undirected」(リチャード・コステラネツの言葉:「無指揮」、「無指導」、「無制御」及び「無方向」の意味)で、意図(欲望)と無意図(偶然)の境界線を探究する手段(メディア)となる。今回の「(un)related・(無)関係」という名称は、音楽のそれぞれの音や沈黙の様々な関係を見いだす(見いださない)観客の自由を強調するものである。
この楽曲の中で音は、ヒエラルキー・階層をあらかじめ決定する全体構造に従わず、独立している。「(無)関係」の音楽はマルチフォニック(多数音響的)及び多数方向的である。コンピュータはピッチ(音調、音の高さ)、インテンシティー(音価)やデュレーション(音の長さ)、フィルター、パニング(音の空間的位置)、エフェクトのパラメータの同じコンビネーション(組み合わせ)が二度と現われないよう働いている。また、スピーカーの位置によって、音楽は空間、つまり建築、環境や音景(サウンドスケープ)となる。基本的要素(音、空間、メディア・テクノロジーと観客)の特別関係に従って、それぞれの要素の「妨害なき相互浸透は」は可能となる。
このような音楽は観客に何かを伝えようとするのではなく、特別なメッセージを賦課することもない。この音楽は、環境の音も同時に聴こえるように構成されている。つまり、音(のシーケンス)が独立していることによって、観客が音楽の音よりも、環境の音により注意するようになる。一つの音は他の音に覆われたり、削除されることはない。「すべて」の音を聴かせる可能性は和音の出現を提案する。この和音は予謀されているわけではなく、パントナリティー(総調性)、つまり音が他の音と合することは可能な状況から現われるのである。すると、音楽が「それ自体として成り立っている」(「holdsitsselfup」、ジョン・ケージの言葉)。
進展しないこの音楽は「static」(静的)であるように聴こえるが、観客が聴きたい時に聴く(何かを聴き忘れた恐怖は無い)自由はそこで実現する。世界(の音)を楽しむ責任を意識するようになるだろう。
Christophe Charles : (un)related
Since 1986, I have been working on different methods of (de)composing music.
At least two of them were given names : "next point" and "undirected" Tha former was suggested by Danish composer Henning Christiansen : "this is a principle of form where you introduce a new sound in order to open on new possibilities".
"Next point" (de)compositions are conceived so that some elements announce or recall other ones.
As an example, some elements are amplified little by little annd prolonged so that they give birth to a new sequence ("next point"), where new elements appear and develop, contrasting with or completing the former elements which go disappearing little by little.
The (de)composition is thus constantly recycling.
Although one can feel a kind of development, as the different parts follow one another, these (de)compotions are not based on any kind of story board : they are conceived to be looped, that is, heard continuously.
The order of appearance of the different parts can be changed, for example using the shuffle mode when playing a CD,or generating sounds and silence with a become then "undirected"
(word suggested by Richard Kostenaletz) and explores further the limits of intention(desire) and non-intention (chance).
The title of the new (de)composition conceived for the 1997 MANCA Festival is "(un)related", and thus puts an accent on the freedom of the listener to define (or not) relations between the different sounds and silences which are heard during its performance.
The sounds appear independently, that is, apart from any global structure which should intentionally impose on them an arbitrary hierarcy.
The autonomy of sound in time is sustained by his autonomy in spaceand timber.
The (un)related/undirected music is multiphonic-multichannel.
It is thus to perceive in both time, space and matter : the computer system triggers the parameters of pitch, duration, velocity, filters, as well as spatial settings (panning and reverberation), on the condition that the combination of these parameters never (or seldom) appears twice.
The specific display of the loudspeakera reinforce the perception of sound as space, that is, arcitecture, environment, or soundscape.
In this sence, the spaces, the media technology and the audience.
One of its purpose is to realize the idea of "interpenetration without obstruction"of these elements.
The (de)compositions don't intend to "tell" anything to the listener, to impose him to listen to a particular ordered development.
The audience remains free to listen to the sounds of the envilonment, and pays sometimes more attention to the sounds which are not featured in the composition.
The sounds of the envilonment happening in real time are in this sence "invited" to be heard simultaneously.
The condition for such a phenomena to happen is that each sound of the composition stands for itself : no one sound in then able to cover or eliminate another.
The possibility to make "all sounds" audible is realized through the absence of structure apriori : the succession of several sounds has no impotance anymore.
At least, we enjoy a total harmony, a pantonarity, where any sound can meet any other sound, and where the music "hold itself up" (an expression suggested by John Cage).
The resulting music does not seem to progress.
Sounds are displayed at random/by chance in time, and the freedom of the listener is thus realized : he can listen when he likes to, without being feared to have lost something. in such conditions, he/she should become conscious of his/her entire responsibility of enjoying the present time of his/her listening performance.
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